جشنواره توليدات استاني محكي براي ارزيابي كيفي و كمي آثار هنري است


محسن نوري نجفي سال 1336 در تهران متولد شد . وي بيشتر در زمينه كاريكاتور فعاليت دارد و در همين زمينه در بيش از 65 نمايشگاه جمعي در داخل و خارج از كشور شركت داشته و 5 نمايشگاه فردي برگزار كرده است .از ديگر فعاليتهاي او مي‌توان به همكاري با نشريات و مجلات كثيرالانتشار كشور، عضويت در مركز هنرهاي تجسمي و داور چندين نمايشگاه ملي و بين‌المللي اشاره كرد . گفتني است ايشان در چندين نمايشگاه در داخل و خارج از كشور برگزيده شده اند . از جمله آثار اين هنرمند : « نداي سبز » ، شهرداري1370 ، « حجم مجروح » ، انتشارات برگ 1370 ، « انقلاب سنگ » ، انتشارات حوزه هنري ، « كاريكاتور براي بچه‌ها » ، انتشارات ني و « تهران به زودي مي‌ميرد » (مجموعه كاريكاتور) برگزاري سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هاي هنري بهانه مناسبي بود تا با ايشان هم كلام و نظراتشان را جويا شويم. در ادامه گفتگوي مارا با وی مي خوانيد:

حضور جشنواره توليدات استاني تا چه اندازه مي تواند در شكوفا كردن استعدادهاي جوانان ما در عرصه رشته تجسمي را فراهم كند؟
كاملا موافقم، بنده هميشه طرافدار برگزاري چنين جشنواره هايي در تمامي شهرهاي ايران هستم، جشنواره اي كه تمامي هنرمندان استان ها در آن حضور يابند و دخيل باشند؛ برگزاري سومين جشنواره آثار و توليدات مراكز استاني حوزه هاي هنري كار بسيار خوب و حركت بزرگي است و بايد به آن اهميت داد. به طوري كه هزار برابر هم بودجه بگذاريم باز هم كم است. و مطمئن هستم كه هنرمندان استاني 100 در صد در اين جشنواره حضوري فعال خواهند داشت.
تا چه اندازه ضرورت هنرهاي تجسمي در استان ها مشهود است؟
هنرهاي تجسمي يك هنر جديد و نوپا نيست و ريشه در هنر ، كشور و تاريخ ما دارد. هنر تجسمي همدوش و هم طراز با ادبيات ما در دل تاريخ داراي قدمت، سابقه و تجربه است.
براي اين هنر بايد آستين بالا زد تا هنرمندان را حمايت و تقويت كنيم.
فراهم نبودن فضاها و گالري هاي هنري تا چه ميزان به هنرمندان تجسمي ضربه مي زند؟
وجود گالري در هر يك از شهرهاي كشور پر حرارت بودن اين هنر را نشان مي هد و همچنين از طريق كتاب نيز مي توانيم آثار تجسمي را ارائه نمائيم.کمبود فضاهای هنری در شهرستان ها یکی از نقصان هایی است که به جد باید مورد بررسی قرار گرفت.نقصانی که در صورت برطرف شدن می تواند در رشد این هنرمندان مستعد تاثیر گذار باشد.
برگزاري كارگاه هاي آموزشي تا چه اندازه به اين هنرمندان كمك مي كند؟
100 درصد عالي است، برگزاري كارگاه هاي آموزشي در كنار گالري هاي هنري كار بسيار مهم و خوبي است. يكي از رسالت هاي گالري هاي هنري اين است كه اين كارگاه هاي هنري را بر پا كنند تا زمينه هاي ايجاد انگيزه را براي مخاطبان به خصوص جوانان فراهم كنند. برپايي این کارگاه ها باعث می شود تا جوانان در یک تعامل همگانی و مفید قرار بگیرند.
لزوم برگزاري جشنواره هاي هنرهاي تجسمي در چيست؟
يك نوع محك و ارزيابي كيفي و كمي آثار هنرهاي تجسمي است.برگزاری این دست جشنواره ها باعث رونق گرفتن آثار هنرمندان و هم چنین همنشینی هنرمندان در کنار یکدیگر است.
شرايط تحصيل آكادميك و بحث و تبادل نظر از نقصان هايي است كه در استان ها به چشم مي خورد چگونه مي توان آن را برطرف كرد؟
يك بحث كاملاً تخصصي است. كه امروزه هر چقدر تقويت شود ، به نفع هنر مندان و مسئولان است همواره فرا گرفتن اصول آکادمیک در پربار شدن وجهه فکری هنرمندان موثر است و این نیازی است که امروز بیش لز پیش ضرورتش احساس می شود.
چه پيشنهادي براي جشنواره توليدات استاني داريد؟
افزايش بودجه براي برگزاري چنين جشنواره هایي است. همانطور که میدانیم برای یک حرکت حرفه ای انجام دادن احتیاج به بودجه های حرفه ای نیز داریم و جشنواره تولیدات استانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.فکر میکنم با تخصیص بودجه بیشتر و همچنین گسترش ابعاد این جشنواره بتوانیم شاهد یک حرکت قوی و قدرتمنددر عرصه هنری کشور باشیم.
چاپ و انتشار آثار و نقد و بررسي چگونه مي تواند به هنرمندان كمك كند، آيا موثر است؟
در كنار برگزاري جشنواره ها و گالري ها كار بسيار خوبي است زيرا آثار در دل تاريخ خواهند ماند و تاثير گذار خواهند بود. هم چنین فرصتی برای تعمق اثار نیز به دست می اید و هنرمندان می توانند به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرند.
و اما كلام آخر
آرزوي موفقيت براي همه هنرمندان و ايرانيان.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره